Creato, gat in de markt creatief gedicht

RaemakersInspiratie

Naar Inspiratie Kennisbank Creato

Mijn droom was het starten van een eigen onderneming. Maanden was ik met de voorbereiding bezig geweest. Eerst het business plan, dan de financiering en het pand huren en daarna de inrichting. Over de marketing en inrichting van de winkel had ik bij het maken van het business plan nagedacht. Toch waren er nog allerlei details waar ik ter plekke een beslissing over moest nemen. Gelukkig had ik iemand in mijn omgeving waar ik af en toe mee kon sparren. Ook in het opzetten en bijhouden van de administratie ging veel tijd zitten. Meer dan 2000 verschillende artikelen lagen er in de winkel. Ik kocht ze in bij leveranciers in Nederland, maar ook in Duitsland en België. En dan was er ook nog een website die ik moest bijhouden.

Eerst heb ik nagedacht over een goede formule. Ik ben zelf erg creatief, ooit zelfs nog toegelaten tot de kunstacademie, maar nooit naartoe gegaan. Via via kwam ik op het idee om allerlei verschillende hobby en handwerkmaterialen onder een dak te brengen. Dat is Creato geworden.

Ik verkocht kralen, mozaïek, schildersbenodigdheden, boetseerspullen en papier. Maar bood tegelijk ook de producten die je ermee kon maken als cadeauartikel aan. Denk aan sieraden, decoratie voor in huis en ansichtkaarten. Dat betekende dat klanten bij mij terecht konden als ze thuis zelf aan de slag wilden, maar dat ze ook een kant en klaar product konden meenemen.

Ik had heel bewust voor Malden als vestigingsplaats gekozen. In Malden lag het inkomensniveau relatief hoog en in het winkelcentrum kwamen mensen uit de hele regio boodschappen doen. Een winkel in hobby artikelen was er nog niet.

Met een goed vooronderzoek en businessplan op zak en steun van de bank en leveranciers kon ik in het voorjaar gaan bouwen aan de formule. Een formule van creatieve cadeauwinkels die moest uitgroeien tot een landelijke franchiseorganisatie.