Een goede nieuwsbrief maken

Sandra RaemakersMarketing en Verkoop

Kennisbank voor zzp-ers en ondernemers. Schrijf in voor de nieuwsbrief!

Een digitale nieuwsbrief versturen via e-mail is een goede manier om persoonlijk contact te onderhouden met uw doelgroep en zo uw bedrijf en product of dienst onder de aandacht van bestaande en nieuwe klanten te brengen en te houden. Een digitale nieuwsbrief is, met de vele platforms die er tegenwoordig zijn, eenvoudig te maken en te verzenden. Maar waar moet u op letten als u goede een nieuwsbrief wilt gaan maken?

Bepaal van tevoren welk doel u met uw nieuwsbrief wilt bereiken. Bijvoorbeeld het verhogen van de naamsbekendheid, een groter klantennetwerk of producten promoten. Met de inhoud van de nieuwsbrief wilt u uw doel(en) bereiken. Vaak is het mogelijk te meten in hoeverre u uw doelen hebt gehaald, bijvoorbeeld met tools als google analytics of gewoon op basis van de feedback die u krijgt op uw nieuwsbrief. Wanneer het mogelijk is, doe het dan ook!

Uitnodigend

De ontvanger moet de nieuwsbrief willen openen en lezen. Zorg daarom voor een pakkende titel die nieuwsgierig maakt. De nieuwsbrief moet ook uitnodigen tot actie. Wanneer u meerdere doelgroepen heeft, moet er voor ieder iets in staan dat aanspreekt. Daarbij wil een ontvanger niet alleen droge informatie lezen. Zorg daarom ook voor een goede afwisseling tussen beeld en tekst en tussen commerciële en informatieve items, persoonlijke ervaringen en eventueel meer ludieke items.

Overzichtelijke vormgeving

Houd de vormgeving overzichtelijk en in lijn met uw huisstijl, zodat de ontvanger meteen ziet dat de nieuwsbrief van uw bedrijf komt. Beperk het aantal onderwerpen zodat de lezer snel kan zien waarom de nieuwsbrief interessant is. Het kan zijn dat de lezer bij het eerste artikel al doorklikt naar de site, waardoor hij de rest van de nieuwsbrief niet meer leest!

Direct, persoonlijk en eerlijk

Spreek uw lezer direct en persoonlijk aan met u of jij. Vermijd abstracte zinsconstructies. Ondernemers zonder personeel spreken soms in de wij-vorm, omdat ze menen dat dat professioneler overkomt. Vaak is het omgekeerde echter het geval. Een klant moet met u zaken willen doen omdat u de expert bent. Het voordeel dat u dacht te hebben door te suggereren dat u een team van medewerkers hebt, wordt meteen vernietigt wanneer een klant ontdekt dat u het toch echt helemaal alleen doet. U bent niet eerlijk geweest.

Afmeldmogelijkheid geven

Een lezer vindt het prettig als hij de nieuwsbrief ook weer snel en gemakkelijk kan stopzetten. Uitschrijven voor een nieuwsbrief moet net zo gemakkelijk zijn als inschrijven. Maak het daarom niet te moeilijk, want dat wekt irritatie. Maak het een lezer ook niet te moeilijk als hij zijn e-mailvoorkeuren wil wijzigen, maar geef deze mogelijkheid er onderaan in uw nieuwsbrief bij. Wanneer u een tool als Mailchimp gebruikt, kunt u overigens niet om deze opties heen.

Verschijning

Laat bij het aanmelden zien hoe vaak de nieuwsbrief verschijnt. Dat hoeft echt niet per se wekelijks, vier keer per jaar een bijzondere nieuwsbrief met interessante informatie of een artikel is ook waardevol. Maar kom wel uw belofte na!

Tot slot

Vergeet niet uw contactgegevens te vermelden en laat de nieuwsbrief altijd even door anderen lezen voordat u hem verstuurt, zodat er geen spelfouten in staan.

Vindt u het moeilijk om een goede nieuwsbrief te maken en kunt u wel wat hulp daarbij gebruiken, neem dan contact op. Raemakers Bedrijfsadvies: telefoon +31 (0)6 50510395 of e-mail sandra@raemakersbedrijfsadvies.nl