Financieren met crowdfunding

RaemakersFinancieel en Administratief

Hoe moet je crowdfunding aanpakken?

Heeft u externe financiering nodig voor uw bedrijfsactiviteiten, dan is uw business plan het uitgangspunt. In uw business plan staat wat u wilt financieren, hoe hoog uw financieringsbehoefte is en welke financiers u wilt benaderen. Wilt u gebruik gaan maken van crowdfunding dan zijn er een aantal zaken waar u op moet letten.

In de meeste gevallen willen investeerders een vergoeding voor het verstrekken van financiering. Bij crowdfunding zijn er verschillende financierings- en vergoedingsmogelijkheden, die u eventueel ook kunt combineren:

  1. De investeerders kopen aandelen in uw bedrijf en krijgen dividend (een vergoeding afhankelijk van de behaalde winst).
  2. De investeerders verstrekken een lening. Het rentepercentage en de looptijd bepaalt u zelf binnen een bepaalde bandbreedte. Een startup heeft een hoog risicoprofiel. Dat betekent dat u in dat geval een hogere rente moet bieden. Het crowdfundingsplatform u hierover adviseren.
  3. De investeerders verstrekken converteerbare (obligatie-)lening, een lening die u op een bepaald moment kunt omzetten in aandelen.
  4. U biedt uw investeerders een tegenprestatie in de vorm van een product of dienst. U kunt hierbij hele ludieke acties bedenken.
  5. De investeerders schenken u het geld zonder tegenprestatie.

Het crowdfundingsplatform

Het crowdfundingsplatform moet bij uw doel passen. Van belang zijn het model van crowdfunding het platform gebruikt, de hoogte van het bedrag, de looptijd van de campagne, de investeringstermijn en uw branche. Ook de kosten, grootte, specialisatie en behaalde successen van het platform zijn belangrijk.

Een goed verhaal

Een kort en krachtig verhaal is belangrijk om investeerders over de streep te trekken. Vertel uw verhaal met enthousiasme, maak het persoonlijk en laat zien dat u er helemaal voor gaat. Geef aan welk probleem uw bedrijf gaat oplossen en wie daarmee geholpen zijn. Duidelijk moet worden waar investeerders hun geld in steken en wat voor hen het rendement en risico is.

De campagne

Voordat uw crowdfundingscampagne start, kunt u uw eigen netwerk alvast mobiliseren door bij hen bekend te maken dat u op zoek bent naar financiering. Zo creëert u alvast ambassadeurs voor uw campagne, kunt u toezeggingen verzamelen en peilen hoe de belangstelling is. In de campagnetijd grijpt u ieder moment en middel aan om over uw campagne te vertellen, zowel online als offline.

Contact met investeerders

Als alles goed is gegaan, heeft u aan het einde van de campagne het gewenste bedrag bij elkaar. U verstrekt dan de investeerders hun vergoeding en komt uw beloften na. Het is belangrijk om ook na de campagne met investeerders te blijven communiceren over de voortgang van uw activiteiten.

Crowdfunding is één vorm van financiering. Er zijn nog veel meer financieringsvormen. Wilt u weten welke financieringsmogelijkheden er voor uw bedrijf zijn, neem dan contact op voor een vrijblijvend gesprek. Raemakers Bedrijfsadvies: telefoon +31 650510395, e-mail sandra@raemakersbedrijfsadvies.nl