Franchising

Sandra RaemakersMarketing en Verkoop, Ondernemerschap

Franchising, voordelen en valkuilen bij de keuze van een franchisegever

U wilt een bedrijf starten. U weet al precies wat u wilt gaan doen, maar nog niet hoe. Er is zoveel concurrentie. U moet u onderscheiden van de rest, wordt voortdurend gezegd. Maar is dat wel echt nodig? Er zijn ook andere mogelijkheden. Franchising bijvoorbeeld. Waarom niet kiezen voor een bewezen concept? Franchising is een vorm van samenwerking tussen zelfstandig ondernemers en een franchise-organisatie. Franchise-organisaties zijn er tegenwoordig in bijna alle branches, van retail tot de zorg.

Wat is nou precies het voordeel van starten bij een franchise-organisatie? Ten eerste, u kunt vaak eenvoudig starten nadat u een overeenkomst met een franchisegever hebt gesloten. Tegen betaling mag u gebruik maken van de handelsnaam van de franchisegever en het ondernemingsconcept gebruiken. Een goede franchisegever ondersteunt zijn franchisenemers vaak op vele gebieden van de bedrijfsvoering zoals marktonderzoek en -planning, reclame en marketing, assortimentsamenstelling, administratieve zaken, juridische aangelegenheden en scholing. U hoeft dat dus niet meer helemaal zelf te bedenken.

Zijn er ook valkuilen bij franchising?

Jazeker. Er zijn goede en slechte franchiseformules. Slechte franchiseformules zijn vaak te herkennen aan de beperkte uitwerking van de formule, geringe ondersteuning en stevig dichtgetimmerde (financiële) verplichtingen. De toetredingsfee is vaak heel hoog. Deze kan soms met een lening van de franchisenemer worden gefinancierd. Gevolg is dat je dan nog jaren aan de organisatie vast zit, terwijl u er helemaal geen voordeel uit haalt.

Goede formules

Goede formules passen vaak een zwaardere selectie toe, als het gaat om toetreding van franchisenemers. U kunt ook niet op ieder punt starten waar u zelf zou willen. Het vestigingspunt moet voldoen aan de criteria van de franchisegever. In een contract en handboek ligt precies vast wat u wel en niet mag als de formule gaat exploiteren. Uw vrijheid als ondernemer wordt dus behoorlijk ingeperkt. De franchisegever wil daarmee de continuïteit van de formule waarborgen.

Aandachtspunten bij de keuze van een franchisegever

Maar ook bij een bewezen concept van een franchisegever met een stabiele organisatie moet je goed blijven nadenken. Klopt de verwachte omzet wel die u wordt voorgespiegeld? Hoe wordt er omgegaan met opbrengsten van internetverkoop? Bent u vrij om andere bedrijven in te schakelen of moet u alle diensten via de franchisenemer afnemen. Denk aan een accountant, maar ook aan aannemers bij verbouwingen. Betaalt iedere franchisenemer evenveel jaarlijks voor die ondersteuning of is de bijdrage omzetgerelateerd?

Einde franchise overeenkomst

Wat als u niet meer met de franchisegever verder wilt na afloop van de overeenkomst of uw bedrijf wilt verkopen? Mag u het bedrijf aan iedereen die het wil verkopen? Of de franchisegever wil de overeenkomst niet verlengen? Zijn samenwerkingsovereenkomst en huurovereenkomst gekoppeld en moet u dan weg uit het pand?

Wie betaalt wat

U zult u gedurende looptijd van de overeenkomst aan de formule-uitgangspunten moeten houden. Maar aanpassingen kosten geld. Hoe wordt er omgegaan met de financiering van restyling en vernieuwingen in ICT en bedrijfsvoering. Moet u dat telkens helemaal zelf betalen?

In zwaar weer

Wat als het slecht gaat met uw vestiging maar u hebt nog een overeenkomst voor enkele jaren? Zijn er voorbeelden van hoe de franchisegever daar eerder mee om is gegaan? Denkt u er zelf over om franchisenemer te worden of loopt u tegen problemen aan bij je franchisegever en wilt u graag advies daarover? Neem dan contact op met Raemakers Bedrijfsadvies, sandra@raemakersbedrijfsadvies.nl of 06 50510395.