Social media managen

RaemakersMarketing en Verkoop

Met beperkt budget social media goed inzetten.

Social media managen met weinig tijd en budget

Als startende ondernemer of klein maar groeiend bedrijf, is het hebben van een eigen social media afdeling nog heel ver weg. Hoe kunt u met weinig tijd en een beperkt budget toch veel bereiken?

Ga ten eerste niet op zoveel mogelijk social media aan de slag, maar kies die media waar u uw doelgroep het best op kunt bereiken. Maak keuzes. Social media bijhouden kost heel veel tijd. Kijk ook wat succesvolle bedrijven doen en houd uw concurrenten in de gaten. Zo leert u ook wat wel en niet werkt.

Focus op interactie

Een grote hoeveelheid volgers is goed voor uw imago, maar om nieuwe klanten te genereren is interactie nodig. Wilt u efficiënt met social media omgaan, dan is het beter te focussen op interactie dan op de hoeveelheid volgers. Hoeveel mensen reageren daadwerkelijk op uw berichten? Deze volgers laten hun betrokkenheid bij uw activiteiten zien en zullen daardoor eerder uw product of dienst gaan afnemen. De kans op rendement is bij deze groep het grootst.

Contentstrategie en planning

Wanneer u heeft bepaald op welke media u aanwezig wilt zijn, kunt u gaan bepalen welke berichten en onderwerpen voor ieder medium het meest geschikt zijn. U maakt als het ware voor ieder medium een redactieformule met daarin incidentele onderdelen en vast terugkerende onderwerpen. Het kan gemakkelijk zijn om ook planning te maken waarin u bepaalt wanneer u wat gaat plaatsen.

Ieder medium heeft zijn eigen kenmerken

Precies dezelfde boodschap plaatsen op verschillende social media is niet effectief. Ieder medium heeft zijn eigen kenmerken. Op Twitter kunt u een vraag of een korte opvallende tekst met een link plaatsen. Voor Facebook verpakt u de boodschap in een visual. Op Linkedin kunt u uw boodschap in een groep zetten. Als u een goede content strategie heeft, weet wat de gedragsregels op de verschillende social media kanalen zijn en wat wel en niet werkt, dan kunt ook aan de slag gaan met een van de vele social media tools.

Het plaatsen van content op social media is niet zo moeilijk. Het bedenken van content die past bij de doelgroep en het medium kan een stuk lastiger zijn. Wilt u weten wat voor uw bedrijf mogelijk is, neem dan contact op voor een vrijblijvend gesprek.
Raemakers Bedrijfsadvies: telefoon +31 650510395, e-mail sandra@raemakersbedrijfsadvies.nl